wtorek, 9 czerwca 2020

Pojedyncze i złożone w praktyce.

Moi Drodzy, 
mam nadzieję, że przyswoiliście podstawy rozróżniania zdań pojedynczych i złożonych. Na wszelki wypadek powtórzę w skrócie:

1. Podkreśl w zdaniu wszystkie orzeczenia (czasowniki w formie osobowej).
2 Policz podkreślone orzeczenia.
3. Jedno orzeczenie = zdanie pojedyncze, dwa orzeczenia i więcej = zdanie złożone. 

Proste prawda? Zapytacie, po co nam wiedzieć, czy zdanie jest pojedyncze czy złożone?
Otóż najbardziej praktycznym powodem jest interpunkcja. Musimy pamiętać, że między zdaniami składowymi zawsze stawiamy przecinek. 
Drugi przydatny powód to umiejętność pisania dobrych tekstów. Czasami warto krótkie zdania połączyć w dłuższe, a czasami dłuższe podzielić na krótsze. 

Teraz zapraszam do podręcznika. Przyjrzyjmy się typom zdań złożonych. 

Zdania złożone dzielimy na złożone podrzędnie i współrzędnie. 
Zdania złożone współrzędnie to takie zdania, w których czynności wyrażone orzeczeniami nie są od siebie zależne, a zdania składowe mogą być osobnymi zdaniami i przekazują nadal pełną informację. 
1) Kot śpi, a pies biega po ogrodzie. 
2) Jestem głodny, więc zjem kanapkę. 
3) Pójdę na spacer lub pojeżdżę na rowerze.
4) Kupiłbym nową książkę, ale nie mam pieniędzy. 
Jeśli z tych zdań wyrzucimy spójniki (a, więc, lub, ale) i zrobimy z nich dwa odrębne zdania, nadal będziemy mieć pełną informację. 

Zdania złożone podrzędnie.
1) Kot śpi, kiedy pies biega po ogrodzie.
2) Jestem głodny, ponieważ nie zjadłem kanapki.
3) Pojdę na spacer, jeśli ty pojeździsz na rowerze. 
4) Kupiłbym nową książkę, gdybym miał pieniądze. 

W tych zdaniach, drugie zdanie składowe jest uzupełnieniem pierwszego  i nie mogłoby być osobnym, samodzielnym zdaniem. Np. Jestem głodny. Ponieważ nie zjadłem kanapki. --> drugie zdanie jako samodzielne nie ma sensu. 

Przepiszcie do zeszytu to,, co jest napisane pogrubioną czcionką. Potem wróćcie do podręcznika na str. 315-316. Przeczytajcie ramki Nowa wiadomość. 
Mam nadzieję, że już jest wszystko chociaż odrobinę jaśniejsze. Jutro porobimy ćwiczenia na lekcji online. 

Pozdrawiam serdecznie
M. 


11 komentarzy: