Cześć Kochani!
Jak Wam minął weekend? Podobno obecnie weekend poznaje się po tym, że nie trzeba zaglądać do edziennika i na blogi;) Jeśli tak, to zdecydowanie weekend się zakończył.
A oto czym zajmiemy się w ciągu najbliższych pięciu dni:
1. Zdania złożone i wielokrotnie złożone - ćwiczenia utrwalające.
2. Refleksja artystyczna - interpretacja obrazu "Wybór" N. Rak
3. Twórczość Sławomira Mrożka, czyli świat w krzywym zwierciadle.
4. "Artysta" S. Mrożka - krótko acz treściwie o tym czy warto udawać kogoś, kim nie jesteśmy. (To zajmie nam jakby "2 lekcje").
Zatem do roboty.
Zapisujemy temat: Ćwiczenia utrwalające wiadomości o zdaniach złożonych i wielokrotnie złożonych.
W jednym z wcześniejszych postów podawałam link do epodręcznika, w którym krok po kroku było opisane, w jaki sposób opisujemy zdanie wielokrotnie złożone. Wróćcie do tego na chwilę. https://epodreczniki.pl/a/jak-opisywac-wypowiedzenie-wielokrotnie-zlozone/DMR8hUS9d
A teraz spróbujcie opisać i zrobić wykres zdania: Kasia biegnie na autobus, bo boi się, że spóźni się do szkoły.
chwila na zastanowienie...
i....
podaję odpowiedź.
Kasia biegnie na autobus (zdanie składowe 1), dlaczego? bo boi się (zd. podrzędne do zd. 1 okolicznikowe), czego? że spóźni się do szkoły (zd. podrzędne do zd. 2 dopełnieniowe)
__1_____
:_____2__
:___3____ A tak wygląda wykres. Przepiszcie to do zeszytu.
i dla upewnienia drugi przykład:
Piłkarze pojechali na zgrupowanie, a siatkarze trenują na naszej hali, aby przygotować się do igrzysk międzyszkolnych, które odbędą się w Krakowie.
tak, tak tu już mamy 4 orzeczenia....
w związku z tym wygląda to tak....
Piłkarze pojechali na zgrupowanie (zdanie składowe 1), a siatkarze trenują na naszej hali (między 1 a 2 zdaniem nie możemy postawić żadnego pytania, zdania są niezależne, więc zd. 1 i zd. 2 to zdania współrzędne łączne), po co? aby przygotować się do igrzysk szkolnych (zd. 3 jest podrzędne okolicznikowe wobec 2.), jakich? które odbędą się w Krakowie ( zd. 4 jest zd. podrzędnym przydawkowym wobec zd. 3)
__1____ ......... ___2___
:___3____
:__4____ A tak wygląda wykres. Przerysujcie do zeszytu.
Mam nadzieję, że idzie Wam coraz lepiej. No to dla utrwalenia kilka zdań, nazwijcie je i opiszcie, zróbcie wykresy. Są tu zdania złożone współrzędnie, podrzędnie i wielokrotnie złożone.
1) Moja ulubiona drużyna nie zagra o mistrzostwo, gdyż ich kapitan nabawił się kontuzji i nie mają szans.
2) W najbliższy weekend pojadę rowerem dookoła zalewu i spotkam się z przyjaciółmi.
3) Sport kształtuje charakter, więc warto ćwiczyć, żeby stawać się silniejszym fizycznie i psychicznie.
4) Moim ulubionym kolorem jest różowy, bo poprawia mi nastrój.
5) Moja mama jest bardzo zmęczona, bo pracuje po 12 h, ponieważ jej koleżanka wzięła urlop.
Efekty Waszej pracy proszę na maila, dzięki temu otrzymacie obecność i będę mogła skorygować błędy oraz udzielić dobrej rady.
Jeżeli coś jest niejasne - piszcie.
Pozdrawiam
M.
Angelika Kramek kl.8a - obecna
OdpowiedzUsuńSamanta Nawrocka 8a- obecna
OdpowiedzUsuńLaura Czarnecka 8A - obecna
OdpowiedzUsuńOliwier Szymański 8a - obecny
OdpowiedzUsuńTytus Brzeziński 8a - obecny
OdpowiedzUsuńMonika Burchardt 8B obecna
OdpowiedzUsuńAleksy Eitel 8b obecny
OdpowiedzUsuńSonia Nica 8A obecna
OdpowiedzUsuńoliwia brzozowicz 8a obecna
OdpowiedzUsuńAdrian Ziemliński
OdpowiedzUsuńAnita Muryn 8b obecna
OdpowiedzUsuńOliwia Górecka 8B obecna
OdpowiedzUsuńMarcel Iwaszczyszyn 8a obecny
OdpowiedzUsuńJulia Giero 8A obecna
OdpowiedzUsuńRafał Jończyk 8a
OdpowiedzUsuńKacper Zurawek 8B obecny
OdpowiedzUsuńJeremi Wyrwas 8a
OdpowiedzUsuńDaniel Zamiara 8a
OdpowiedzUsuń