Kochani czwartoklasiści!
Mam nadzieję, że wszyscy czujecie się dobrze. Witam Was na pierwszej lekcji w trybie zdalnym w klasie czwartej.
Przed nami trochę pracy w inny sposób. Będziemy pracować z podręcznikiem i ćwiczeniami i realizować tematy, tak jak realizowalibyśmy je na lekcji. Każdy z Was może pracować w swoim tempie, a wszelkie pytania kierujcie na maila: magdalena.mik@pracowniasp1.pl.
Nie martwcie się zbytnio tym, że musicie odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości. Pomyślcie sobie, że jesteście prawdziwym pokoleniem przyszłych technologii i właśnie wkraczamy do nowego świata.
Podróż po świecie wirtualnej nauki zaczniemy od bardzo realnych wiadomości o rzeczowniku:)
Zapiszcie temat w zeszytach: Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku. Odmiana przez przypadki.
Dziś zajmiemy się trochę teorią, a na kolejnych lekcjach będziemy doskonalić nasze umiejętności.
Rzeczownik to odmienna część mowy. Nazywa :
- osoby : uczennica
- przedmioty: długopis
- zwierzęta : pies
- rośliny :tulipan
-miejsca : park
-pojęcia : miłość
- zjawiska : burza
Każdy rzeczownik ma przypisany rodzaj. Nie można go zmienić.
- rodzaj męski ( r.m.) , np. ( ten) uczeń
- rodzaj żeński ( r.ż.) , np. ( ta) uczennica
- rodzaj nijaki ( r.n.) , np. ( to ) dziecko
Zapiszcie w zeszycie na kolorowo:
Rzeczownik odpowiada na pytanie kto? co?, odmienia się przez liczby i przypadki.
Teraz kolejny etap wtajemniczenia w wiedzę o rzeczowniku: Odmiana przez przypadki.
Spójrzcie na poniższe przykłady:
Nauka (co?) jest ważna.
Bez nauki (czego?) trudno osiągnąć swój cel.
Wielu badaczy poświęciło się nauce (czemu?).
Uważam naukę (co?) za podstawę rozwoju technologii.
Z nauką ( z czym?) nie zawsze jest mi po drodze.
Często rozmawiam z rodzicami o nauce (o czym?)
( O ty moja!) Nauko, nie bądź dla mnie trudna!
Jak zauważyliście we wszystkich zdaniach pojawia się ten sam rzeczownik, ale w różnej formie. Dokładnie tak! W każdym zdaniu rzeczownik został użyty w innym przypadku. Odmieniamy rzeczowniki naturalnie i nie zastanawiamy się nad tym, ponieważ jest to dla nas oczywiste. Są czasami jednak sytuację, w których używamy niepoprawnej formy, albo trudne rzeczowniki, których nie potrafimy poprawnie odmienić. Dlatego musimy poznać przypadki i poćwiczyć ich użycie, by wypowiadać się pięknie w mowie i na piśmie.
Zapiszcie w zeszycie poniższe zestawienie.
PRZYPADEK LICZBA POJEDYNCZA LICZBA MNOGA
MIANOWNIK ( M.) kto? co? ( jest/są) róża róże
DOPEŁNIACZ (D.) kogo ?czego ? ( nie ma) róży róż
CELOWNIK ( C.) komu? czemu? ( się przyglądam) róży różom
BIERNIK (B.) kogo ?co? (widzę) różę róże
NARZĘDNIK (N.) z kim? z czym? ( idę) z różą z różami
MIEJSCOWNIK (Ms.) o kim? o czym ? (myślę) o róży o różach
WOŁACZ (W.) o! (witaj/witajcie) różo róże
To tyle na dziś:) jutro poćwiczymy w praktyce.
Trzymajcie się ciepło. Po zalogowaniu na pocztę szkolną możecie zostawić swój komentarz:)
Ściskam wirtualnie. Miłego dnia!
M.
Wszystko zrobione pozdrawiam Alan Oleszkiewicz😀😀😀
OdpowiedzUsuńAleksander Nowak obecny
OdpowiedzUsuńFilip taborowski. skończył mi się zeszyt.
OdpowiedzUsuńKornelia K. obecna
OdpowiedzUsuńMaja Poleszak obecna
OdpowiedzUsuńDzień dobry wszystko zrobione pozdrawiam Oskar Figas
OdpowiedzUsuńdzień dobry obecny Franciszek Walkowiak
OdpowiedzUsuńDzień dobry wszystko zrobione Gabrysia Ziajka
OdpowiedzUsuńDzien dobry obecny Arsenii Zavhorodnii
OdpowiedzUsuńTomasz P. obecy
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńAleks Słupiński zrobione
OdpowiedzUsuńAnna kukhmister obecna
OdpowiedzUsuńAlicja T obecna
OdpowiedzUsuń