poniedziałek, 26 października 2020

4 B: Nauka przez różne przypadki odmieniona...

 Kochani czwartoklasiści!

Mam nadzieję, że wszyscy czujecie się dobrze. Witam Was na pierwszej lekcji w trybie zdalnym w klasie czwartej.

Przed nami trochę pracy w inny sposób. Będziemy pracować z podręcznikiem i ćwiczeniami i realizować tematy, tak jak realizowalibyśmy je na lekcji. Każdy z Was może pracować w swoim tempie, a wszelkie pytania kierujcie na maila: magdalena.mik@pracowniasp1.pl.

Nie martwcie się zbytnio tym, że musicie odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości. Pomyślcie sobie, że jesteście prawdziwym pokoleniem przyszłych technologii i właśnie wkraczamy do nowego świata. 

Podróż po świecie wirtualnej nauki zaczniemy od bardzo realnych wiadomości o rzeczowniku:)

Zapiszcie temat w zeszytach: Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku. Odmiana przez przypadki. 

Dziś zajmiemy się trochę teorią, a na kolejnych lekcjach będziemy doskonalić nasze umiejętności.

 

Rzeczownik to odmienna część mowy. Nazywa :

 - osoby : uczennica

-  przedmioty: długopis

- zwierzęta : pies

- rośliny :tulipan

-miejsca : park

 -pojęcia : miłość 

-  zjawiska : burza

Każdy rzeczownik ma przypisany rodzaj. Nie można go zmienić. 

- rodzaj męski ( r.m.) , np.  ( ten)     uczeń 

- rodzaj żeński ( r.ż.) , np.   ( ta)      uczennica 

- rodzaj nijaki ( r.n.) , np.    ( to )      dziecko

Zapiszcie w zeszycie na kolorowo:

Rzeczownik odpowiada na pytanie kto? co?, odmienia się przez liczby i przypadki.

Teraz kolejny etap wtajemniczenia w wiedzę  o rzeczowniku: Odmiana przez przypadki. 

Spójrzcie na poniższe przykłady: 

Nauka (co?) jest ważna. 

Bez nauki (czego?) trudno osiągnąć swój cel. 

Wielu badaczy poświęciło się nauce (czemu?). 

Uważam naukę (co?) za podstawę rozwoju technologii.

Z nauką ( z czym?) nie zawsze jest mi po drodze.

Często rozmawiam z rodzicami o nauce (o czym?)

( O ty moja!) Nauko, nie bądź dla mnie trudna! 

Jak zauważyliście we wszystkich zdaniach pojawia się ten sam rzeczownik, ale w różnej formie. Dokładnie tak! W każdym zdaniu rzeczownik został użyty w innym przypadku. Odmieniamy rzeczowniki naturalnie i nie zastanawiamy się nad tym, ponieważ jest to dla nas oczywiste. Są czasami jednak sytuację, w których używamy niepoprawnej formy, albo trudne rzeczowniki, których nie potrafimy poprawnie odmienić. Dlatego musimy poznać przypadki i poćwiczyć ich użycie, by wypowiadać się pięknie w mowie i na piśmie. 

Zapiszcie w zeszycie poniższe zestawienie. 

PRZYPADEK                                           LICZBA POJEDYNCZA                     LICZBA MNOGA  

MIANOWNIK ( M.) kto? co? ( jest/są)                         róża                                               róże 

DOPEŁNIACZ (D.) kogo  ?czego ? ( nie ma)            róży                                                   róż

CELOWNIK ( C.) komu? czemu?  ( się przyglądam) róży                                                 różom

BIERNIK (B.) kogo ?co? (widzę)                                różę                                                 róże 

NARZĘDNIK (N.) z kim? z czym? ( idę)               z różą                                                 z różami

MIEJSCOWNIK (Ms.) o kim? o czym ?  (myślę)    o róży                                                o różach  

WOŁACZ (W.) o! (witaj/witajcie)                           różo                                                    róże

To tyle na dziś:) jutro poćwiczymy w praktyce. 

Trzymajcie się ciepło. Po zalogowaniu na pocztę szkolną możecie zostawić swój komentarz:)

Ściskam wirtualnie. Miłego dnia!

M. 

14 komentarzy: